Готуємось до ЗНО





























Присвяти творів ЗНО
Т.Шевченко – «Гайдамаки» (Григоровичу на пам'ять 22.04.1838)
О.Кобилянська – «Земля» (Юліанові Я.Кобилянському, батькові)


Де розгортаються події в творах  ЗНО 
у Тополівці – Україна в огні 
у Харкові – Мина Мазайло 
у Семигорах – Кайдашева сімя
у Пісках – Хіба ревуть воли як ясла повні
в Україні, Сибіру й Петербургу – Сон
біля Кононівки – Інтермеццо
на хуторі Хмарище, у Києві, Ніжині – Чорна рада
в Умані – Гайдамаки
у Полтаві – Наталка Полтавка
на Гуцульщині, Криворівне – Тіні забутих предків
Савур Могила – ой Морозе, Морозеньку
Жовті Води – Чи не той то хміль…
Волинь – Лісова пісня
у степу під Компаніївкою - Вершники
В пралісах Сіхоте-Аліня (6 розділ) - Тигролови
ПРИНАЛЕЖНІСТЬ АВТОРІВ ДО НАПРЯМІВ,  ТЕЧІЙ



Таблиця прикладів до творів


Тема
Приклад з літератури
Приклад з життя або історії

1.
Кохання
·         нерозділене
·         з розрахунку
·         щире
Г.Тютюнник «Три зозулі з поклоном», Л.Костенко «Маруся Чурай», І.Франко «Зів’яле листя», Т.Шевченко «Катерина», І.Котляревський «Наталка Полтавка», Г.Квітка-Основ’яненко «Маруся», Л.Українка «Лісова пісня», М.Коцюбинський «Тіні забутих предків», М.Вовчок «Максим Гримач»

1.Ромео і Джульета
Франко збірка «Зівяле листя»
2.Роксолана


2.
Митець  та суспільство.
Роль митця
І.Франко «Мойсей», Л.Костенко «Маруся Чурай», М.Коцюбинський « Intermezzo», Л.Костенко «Страшні слова…», Є.Маланюк «Стилет чи стилос?»
Діяльність Шевченка, Стуса, Сковороди

3.
Мова
В.Самійленко « Українська мова», П.Куліш «Мина Мазайло», О.Олесь «О слово рідне…»
Валуєвський циркуляр,
Шевченко, Котляревський
(зачинатель і основоположник)
Ємський указ, Агатангел Кримський - мовознавець
Петро Яцик –меценат
Вячеслав Вакарчук
Руслана Лижичко

4.
Морально-етичні цінності(милосердя,
совість,честь)-  матеріальні цінності
Г.Сковорода «Всякому місту...», П.Мирний «Хіба ревуть воли…», О.Кобилянська «Земля», Л.Українка «Лісова пісня», М.Хвильовий «Я романтика», Ю.Яновський «Подвійне коло», В.Підмогильний «Місто», Карпенко-Карий «Мартин Боруля»
Мати Тереза
Меценати


5.
Батьки та діти
Родина
Повага до батьків
І.Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я», М.Хвильовий «Я романтика», О.Довженко «Зачарована Десна», В.Симоненко «Лебеді материнства»,  А.Малишко «Пісня про рушник»
Яновський «Подвійне коло»
Повчання Володимира Мономаха


6.
Дружба
П.Мирний  «Хіба ревуть воли…» (Чіпка,Грицько)
Підмогильний «Місто»


7.
Призначення
Сенс життя
Г.Сковорода «Бджола та Шершень», В.Винниченко «Момент» «Два кольори»
Афоризми Сковороди


8.
Патріотизм
Т.Шевченко «Мені однаково…», О.Довженко «Україна в огні», В.Сосюра «Любіть Україну»
«Лебедіматеринства»Симоненко
Друга світова війна, Стус

9.
Інтернет,мистецтво
(книга,театр)
Театр Корифеїв

Бібліотека Ярослава Мудрого
Театр Л. Курбаса  «Березіль» , кіностудія Довженка, Параджанов «Тіні...»
бібліотека Македонського
10.
Історія
Уроки історії
О.Довженко «Україна в огні», І.Багряний «Тигролови», Т.Шевченко «Гайдамаки», «Кавказ»
Тоталітарний режим
Друга світова війна
Повчання В. Мономаха
11.
Еміграція
В.Стефаник «Камінний хрест»
Поети- емігранти
(Маланюк,Багряний)
«Празька школа» -Теліга
«Нью-Йоркська школа» - Андієвська
12
Народознавство, традиціі, звичаї
«Маруся»Квітка-Основ’яненко, «Тіні...»Коцюбинський, «Енеїда»Котляревський

13
Земляки

Сосюра, Куїнджі, Стус.

ТВІР
ЖАНР
ГОЛОВНІ ГЕРОЇ
МІСЦЕ, ЧАС
ПРИМІТКА
Календарно-обрядові
Зимові: колядки(Нова радість стала), щедрівки ( Щедрик, щедрик). Весняні: веснянки (Ой весна весна – днем красна, Ой кувала зозуленька). Літні: русальні (У ржі на межі), купальські (Заплету віночок), жниварські (Маяло житечко, маяло)
Суспільно-побутові
Козацькі (Ой на горі да женці жнуть, Стоїть явір над водою, Гомін, гомін по діброві). Чумацькі (Над річкою бережком, Ой у полі криниченька), кріпацькі, рекрутські, бурлацькі, наймитські, заробітчанські
Родинно-побутові
Весільні, про сімейне життя, про кохання, колискові, поховальні(голосіння)…
Народ


Ой Морозе, Морозенку
Іст. пісня
Станіслав Морозенко
Савур-могила
Монголо-татарська навала;  «Твої думи, твої пісні не
забудуть люди»
Чи не той то хміль
Іст. пісня
Богдан Хмельницький
Жовті Води 1648
Визвольна боротьба проти ляхів (поляків)  під супроводом Б.
Хмельницького
Бондарівна
Балада
Бондарівна, пан Каньовський, старий Бондар
М. Богуслав
Сюжет + трагічний кінець

Маруся Богуславка
Дума
Маруся, 700 невільників (протягом 30р.)
Туреччина, Великдень
1. Зачин – заплачка, основна част., закінчення – славословіє
2. Речитатив; Пан Каньовський  вбиває Бондарівну через те, що вона не захотіла з ним бути.
Маруся Чурай
Віють вітри
Пісня
Дівчина, що сумує за козаком
Козаччина
Вступна арія до «Наталки Полтавки» І.Котляревського
Засвіт встали козаченьки
Пісня
Козак, мати його, наречена Маруся
     Козаччина

Дівчина з легенди, Маруся проводжає козака у похід
Анонімний
Орнаменталізм
Слово про похід Ігорів
Героїчна поема (дехто вважає: повість, літописна повість)
Князі Ігор(Новгород-сіверськ), Святослав(Київ), буй тур Всеволод(Курськ). Ярославна (дружина Ігоря), половці Овлур, Гзак, Кончак. Боян віщий
1185
Київська Русь
Тема:  зображення невдалого  походу Новгород-сіверського
князя  Ігоря  на  половців 1185р. Ідея:  Заклик  руських  князів  до  єднання  для спільної боротьби проти зовнішніх героїв.
Центральний образ = земля Руська; «золоте слово» Святослава, віщування Ігорю, плач Ярославни, мутен сон.
Нестор Літописець
Монументалізм
Повість минулих літ (Початковий літопис)
Літопис
Андрій Первозваний, Кий, Щек, Хорив, Либідь, Ольга, малий Святослав
До 1113
Київська Русь
1. Помста Ольги 945-946
2. Похід на хозар 965
Григорій Сковорода
Бароко
«мандрівний
філософ»
«Світ ловив
мене, та не
спіймав»,
*родоначальник
літературної
байки
De libertate
 (про свободу)
Ліричний вірш
(вірш-пісня, громадянсь
ка лірика)


Тема:  зображення  волі як  найбільшого  багатства людини. Ідея:  оспівування Б.Хмельницького,  борця  за  свободу рідного  народу,  яка  є  найбільшим  багатством людини. Зі свободою ніщо не  може зрівнятися,  згадується «вольності отче Богдане-герою»
Всякому місту- звичай і права
Вірш (громадянська+філософська) став піснею,соціальна
сатира)


1. Збірка «Сад божественних пісень»(30 пісень + цитати з псалмів) 2. Виконує возний, Соціальна сатира:висміює існуючу систему та її представників, перероблена пісня  використана у «Наталці-Полтавці».
Бджола та Шершень
Байка  в прозі з двох частин:
Фабула (розповідь)
Сила  =  мораль
Бджола, Шершень

1. Збірка «Байки харківські»(30 шт.)
2. Мораль – «сила» (більша байки)
3. Вислів Епікура
Ідея «сродної праці» - -праці за нахилом. Кожна людина повинна займатись улюбленою справою, тоді вона буде щасливою і принесе користь суспільству.

Іван Котляревський
Класицизм
*основоположник
нової української
літератури



Іван Котляревський
Енеїда
енциклопедія народ.  побуту українців XVIII ст.
Бурлескно-травестійна поема (6 частин)
Рід – ліро-епос
Анхіз +Венера=Еней, друзі-троянці Низ та Евріал. Боги: верховний Зевс, торгівлі Меркурій, вітру Еол, моря Нептун, шлюбу Юнона. Цариця Дідона, пророчиця Сивілла, цариця Цирцея, цар Латин+Амата=Лавінія, цар ритульців Турн
Україна 18ст.(Сицилія, Олимп, пекло, Латинія)
1. Сюжетна основа – поема Вергілія
2. Перший твір нової укр. літ.
3. Натяк на царювання Катерини
II (Цирцея)
5. Пекло Данте
6. Любителям малоросійського слова
7. Енциклопедія укр. Народознавства 18ст.(М.Рильський)
8. Перший твір живою укр.мовою



Наталка Полтавка



Соціально-побутова  драма (малоросійська опера)

Рід - драма


Стара вдова Горпина Терпилиха-Наталка(ідеальна), далекий родич Терпилихи Микола, коханий Наталки Петро, возний Тетерваковський, виборний Макогоненко


Початок 19ст. під Полтавою

1. Пісні «Віють вітри, віють буйні»(М. Чурай), «Всякому місту – звичай і права» (Г. Сковорода). Всього 19(22)
2. «Праматір укр. театру»(Карпенко-Карий)
3. Перший драматичний твір нової укр.літ.
4. Музика Лисенка
5. 2 дії протягом 1 дня
6. «Будеш, батьку, панувати…» Т.Ш.

Григорій Квітка-Основ’яненко (Квітка)
Сентименталізм

Маруся Посвящается Анне Григорьевне
Квитке

Перша україномовна соц.-побут. сентиментально-реалістична повість

Наум Дрот+Настя=Маруся (ідеальна), коханий Марусі Василь, подруга Олена

1. Багато пестливої лексики
2. Батько укр. прози (Т. Ш.)
3. Перш.прозовий твір
4. І.Франко: «Творець людової повісті»
Маруся потрапила під дощ, застудилася і померла, поки Петро був на заробітках, Василь стає ченцем -Венедихт

















Тарас Шевченко
(Перефраз – Дармограй)























Тарас Шевченко

До Основ’яненка
реалізм
Послання (громадянська)


1. Поштовх – нарис «Головатий»
2. «Наша дума, наша пісня не вмре, не загине» редакція П.Куліша
Захоплення  героїчним
минулим  України; роль уроків  історії  для вирішення  проблем  сучасності;  віра в безсмертя  рідного народу.
Рання творчість Романтизм
Катерина
романтизм
Ліро-епічна соц.-побут. поема
Катерина, її батьки, син Івась, москаль Іван,старий сліпець-бандурист.

Присвята В. Жуковському
Трагічна доля матері-покритки
Гайдамаки
романтизм
Революційно-романтична, історико-героїчна поема
Максим Залізняк (ватажок гайдамаків), Іван Гонта (уманський стоник), наймит-попихач Ярема(Галайда)+Оксана титарівна, жид Лейба
1768 Коліївщина. Черкащина, Чигирин, Лисянка, Лебедин, Умань
1. Перший укр. іст. роман у віршах
2. Василию Ивановичу Григоровичу на память 22 апреля 1838 года
3. 2 вступи (філософ. та іст. – 1 розділ інтродукція) + 10 розділів + епілог
4. Звеличення національно-визвольного духу українців у ході  боротьби проти
польсько –шляхетського панування
5. Передмова після твору.
Кавказ
Реалізм
Сатирична поема (інвектива-Франко)
Борітеся – поборете! Зображення
загарбницької політики  рос. Самодержавства,  реакційної ролі церкви
й прогнилої дворянської

1. Присв. Якову де Бальмену
2. У вступі образ Прометея
3. І.Франко: «Огниста інвектива протии темного царства»
Період «трьох літ» Реалізм
Сон (комедія)
реалізм
Сатирична поема
 (форма сну) перший твір політичної сатири
Цар, що перетворюється у кінці на жалюгідне кошеня, «землячки», цариця як засушений опеньок.
Україна, Сибір, Петербург
Самодержавво
за час Миколи І
1. Авторський підзаголовок – комедія
2. «Генеральне мордобитіє» (І. Франко)
3. Вступ+3 частини
4. Сміливий маніфест слова протии темного царства (І.Франко)
Зображення справжньої суті російського  імперського режиму.
І мертвим, і живим… Реалізм
Послання (громадянська+патріотична)

Згадується славна історія
1. Афоризми
2. 5 частин
«В своїй хаті своя й правда, і сила, і воля» Критика української еліти, яка зневажає народ, і заклик до  соціального примирення заради відродження нації

Заповіт
Реалізм

Вірш (громадянська) монолог


1.Входить до збірки «Три літа»
2.«Як умру, то поховайте». Заклик до повалення  експлуататорського ладу й розбудови нового вільногосуспільства
3. Музику написав - Гладкий
Мені однаково
реалізм
Вірш (громадянська+медитативна)


1. Із циклу «У казематі»
2.Твір-маніфест про небайдужість митця до того, що відбувається В Україні
3.Твір побудований за принципом протиставлення.
3аслання
Реалізм
Пантелеймон Куліш
Романтизм
Чорна рада
Реалізм у змалюванні звичаїв
Перший іст. роман нової  укр. літ (роман-хроніка; іст.-пригодницький роман)
Наказний гетьман Лівобер., правобер. гетьман Павло Тетеря, запороз. козак, курінний отаман Кирило Тур, полковник і панотець Шрам(Чепурний)=Петро, колишній козак, госпордар хутора Михайло Черевань+Меланія=Леся. Божий Чоловік - ВИГАДАНІ
Ніжин 1663 –Хутір Хмарище.
Період Руїни
після смерті
Б.Хмельницьго,
боротьба за
гетьманську
булаву
1. Іст. персонажі: переяслав-хмельн. полковник Яким Сомко, кошовий гетьман Запор. Січі Іван Брюховецький, москов. князь Гагін, ніжин. полковник Васюта Золотаренко
2. Полковник Попович (з літопису) – прототип Шрама
3. Іст.основа – козац.літописи Самовидця, літопис Григорія Гребенки
4. 18 част.+епілог
5. 2 сюжет. Лінії
Боротьба за  гетьманування на  Лівобережній Україні  між Тетерею, Сомком, Брюховецьким.
Марко Вовчок (Марія Вілінська)
Романтизм
*основоположник української
дитячої прози
Максим Гримач
Реалізм
(Має реалістичну основу, але герої романтичні)
Родинно-побут. оповідання (баладне)
Заможний козак Максим гримач=Катря(старша), Тетяна. Семен – кріпак(коханий Карті)
Україна 19ст. біля Черкас
1. Збірка «Народні оповідання»
2. 5 частин
3. Т.Ш.: «Доня»
4. Розповідь про вірне кохання й трагічну  смерть Катрі та Семена,  що стали жер твою  батьківського егоїзму:  Катря накладає на себе руки, не дочекавшись коханого – Семена.
Іван Нечуй-Левицький (Левицький)
Реалізм
Кайдашева сім’я
Соц.-побут. повість-хроніка
Маруся+Омелько Кайдаш=Карпо(старший), Лаврін. Мотря – дружина Карпа, Мелашка – Лавріна. Баба Палажка
Пореформена доба – 2 полов. 19ст. 1861 року
с.Семигори
1. 9 частин
2. Модель усієї України
3. Всеобіймаюче око України (Франко)
4. Найкраща оздоба укр. письменства(Франко)
5. Критика дрібновласницького побуту
Панас Мирний
(Рудченко)
Реалізм
Хіба ревуть воли, як ясла повні? Перший психологічний роман, написаний у співавторстві з
І.Біликом
Соц.-психолог. роман (роман з народного життя)
Мотря+Іван Вареник (Притика, Остап Хрущ, Хрущов)=Чіпка. Баба Оришка. Друг дитинства Грицько Чупруненко+Христя. Друзі Матня, Лушня, Пацюк. Москаль Максим Гудзь+Явдоха=Галя(дружина Чіпки). Чиновництво: голова повіту Кряжов, судовий секретар Чижик, становий Дмитренко, пани Польські, Порох…
Село Піски
Вперше надруковано Драгомановим у Женеві.
1. Нарис «Подоріжжя від Полтави до Гадячого»про Василя Гнидку
2. Перша назва «Пропаща сила»
- Чіпка
3. 4 частини, 30 розділів, немає хронологічної послідовності («Будинок з багатьма прибудовами і надбудовами» -О.Білецький)
4.
Корифей укр. Прози
5. Галя («польова царівна»)
6. Закріпачення села ПІСКИ, пани Польські, у Чіпки відібрали землю – він став мститися, пиячити, його засудили, Галя наклала на себе руки.
Іван Карпенко-Карий (Тобілевич)
Реалізм
Мартин Боруля
Трагікомедія (автобіографічність)
Заможний хлібороб Мартин Боруля+Палажка=Степан, Марися.
Багатий шляхтич Гервасій Гуляницький=Микола(коханий Марисі). Реєстор з ратуші Націєвський(наречений Марисі), повіренний Трандалєв Омелько, Трохим – наймит Борулі, Красовський

1. Реальна основа, автобіограф.
2. Спорідненість із комедією Мольєра «Міщанин-шляхтич»
3.Мартин хотів мати дворянський титул
4.Тема: дворянство як міф про краще життя.
5.Ідеї: - викриття бюрократизму й судової системи, заснованої на  хабарництві;  - засудження підміни  особистісних цінностей становою належністю;
Іван Франко
Неоромантизм
*Каменяр, декадент
Мойсей
реалізм
Філософська поема
Ліричний герой, Мойсей, князь конюхів Єгошуа, Єгова (Бог), єврейський народ, супротивники Мойсея: Датан, Авріон. Демон пустелі Азазель
Близький Схід
1. Пролог і 20 пісень
2. «Народе мій замучений, розбитий, мов паралітик той на роздоріжжі»
3. Мойсей веде людей до щасливого майбутнього але вони не розуміють його і відвертаються.
Гімн
реалізм
Вірш (громадянська)
«Вічний революціонер – дух, що тіло рве до бою»

1.Збірка «З вершин і низин»
2.Чотиристопний хорей
3.Заклик до боротьби народних мас за світле  майбутнє, несхитна віра в їхню перемогу.
Чого являєшся меня у сні
Лірична драма
Вірш (інтимна)
Ліричний герой звертається до  коханої як до певної ілюзіі, хоче відштовхнути її, але не може.

1.Збірка «Зів’яле листя»
2.Чотиристопний ямб
Михайло Коцюбинський
Імпресіонізм
* великий
Сонцепоклонник
Тіні забутих предків
Повість
(етнографічна)
Марічка Гутенюк, коханий Іван Палійчук (дружина Палагна), сусід Юра, щезник, нявка, чугайстир
Карпати 19-20ст. Гуцульщина
1. Сила кохання. Показ життя, вірувань, обрядів гуцулів
2. Екранізація С.Параджановим
3. Збирання матеріалу в с.Криворівня
4. Укр. Ромео і Джульєтта
Intermezzo
Новела
Моя утома, Ниви у червні, Сонце, Три білі вівчарки, Зозуля, Жайворонки, Залізна рука города, Людське горе, селянин
Біля Кононівки
Після подій 1905-1907 р.
1. Елементи драми – дійові особи тощо, і лірики
2. Присв. Кононівським полям
3.Необхідність повноцінного служіння митця народові, інтермецо означає перепочинок, кульмінація – зустріч героя с селянином.
Ольга Кобилянська
Символізм
*«пишна троянда
в саду
української
літератури»
Земля
(в основі  реальна подія з історії родини Жижиянів)
Психологічна повість
Заможній ґазда Івоніка Федорчук, дружина Марійка, старший син Михайло, молодший син Сава; заможний  ґазда Василь Чоп'як,його дружина  Докія й дочка  Парасинка,її чоловік  Тодоркапанська  наймичка Анна;  циганка  Рахіра та її  батько Григорій
Кін. 19ст., Буковина. Село Д.
1. Іст. основа – братовбиство 1894 в с.Димка (Як Каїн й Авель)
2. Своєму батькові Юліанові Я. Кобилянському+» Кругом нас знаходиться якась безодня…
3. Гірська орлиця
4.На основі біблійної історії про Каїна та Авеля, мотив братовбивства; тема –людина і земля
Леся Українка (Лариса Косач)
Неоромантизм
Лісова пісня
Tвip має виразний фольклорний
характер
Драма-феєрія(проблемно-філософ. драматична поема)
Лукаш, його мати, дядько Лев. Килина(дружина Лукаша). Мавка, Лісовик, Перелесник, Водяник, Русалка Польова, Злидні, «Той, що греблі рве», «Той, що в скалі сидить», Доля
Волинь
Починається з
прологу
«Споконвічний,
старезний ліс»
1. Пролог + 3 дії
2. Дочка Прометея, Ломикамінь, співачка досвітніх огнів 3.Утвердження краси  вільнолюбивого духу, свободи, краси кохання, гармонійного життя
4. В ocновi сюжету -стосунки сільського  парубку Лукаша та  лісової Мавки. Конфлікт полягає у протиставленні  високої мрії i грубої буденщини. Ідея -утвердження краси  вільнолюбного незнищенного духу, кохання i мрії.
Contra spem spero (без надії таки
сподіваваюсь…)
Вірш (філософська+особиста)
Автобіографічний напрям
Авторка сама
виступає в ролі
ліричного героя
1.Збірка «На крилах пісень»
2.Анапест
3.Герой твору налаштований на  боротьбу,  Заперечення  тужливих настроїв,  протиприродних молодості, оптимізм людини за будь-яких життєвих ситуацій.
Василь Стефаник
Експресіонізм
Камінний хрест
Психолог. новела (студія)
Іван Дідух (Переламаний),його дружина
 Катерина, діти. Камінний хрест – символ – важкої долі людей. Кум Михайло
19-20ст. Зах.Укр.
Перша хвиля еміграції
1. Еміграція до Канади
2. 7 розділів
3. Покутська трійця
4. Майстер психол. Новели
5.Входить до другої збірки творів  письменника.
6.Прототип головного героя - Стефан Дідух
7. Перша збірка – «Синя книжечка»

Микола Воронний
Символізм
*поет-модерніст
Блакитна панна
Вірш (пейзажна)
Блакитна панна– образ весни
Автор використовує біблійну урочисту
лексику, метафори, мистецькі терміни.

1.хорей
2.Актор театру корифеїв
3.Оспівування краси й досконалості природи, нерозривний зв'язок з мистецтвом.
Олександр Олесь (Кандиба) Символізм
Чари ночі
Розстріляне відродження
Романс (інтимна+любовна)


1.Збірка «З журбою радість обнялась»
2.Захоплення красою життя та кохання
3.Ямб
О слово рідне, орле скутий
Розстріляне
відродження
Вірш (патріотична)
Любов до рідної мови, заклик до її збереження

1.Збірка «Будь мечем моїм…»
2.Призначення поета, роль поезії в житті суспільства.
3.Ямб
Павло Тичина
Кларнетизм
*Поет музики
Ви знаєте, як липа шелестить
Розстріляне
відродження
Вірш (інтимна+пейзажна)
У творі важливу роль відіграє паралелізм
картин природи i людських переживань.

1. Збірка «Сонячні кларнети»
2. Ямб
Твip постає шедевром інтимної лірики П. Тичини.
3. ВАПЛІТЕ
4. Мотив: почуття кохання весняної ночі
Арфами, арфами
Розстріляне
відродження
Вірш (пейзажна)
Твір насичений весняною урочистою, сонячною мелодією.

1. Збірка «Сонячні кларнети»
2. Кларнетизм
3.Гімн весні  як символу любові, життя й натхнення. Близька до поезії М.Вороного «Блакитна панна»
4.Чотиристопний ямб
О панно Інно
Розстріляне
відродження
Вірш (інтимна+любовна)
Ліричний герой,яким постає сам автор, панна Інна, до якої звертається.

1.Збірка «Сонячні кларнети»
2.Тема втраченого кохання.
Головна думка: передача ніжних та щирих почуттів, намагання відкрити своє серце панні,яку кохає.
3. Ямб
Микола Рильський
Неокласицизм
Молюсь і вірю
Вірш (філософ.)
 вірш-рефлексія
Символи у вірші - голуби(символи миру кохання), синя глибина ( небо, символ свободи, почуттів)

1.Радісне утвердження життя, насолодження кожною миттю буття.
2.Мотив: молодечий оптимізм, відчуття польоту.
3.Ямб
4.У творі відтворено красу природи і почуттів.
5.Римування перехресне.
Володимир Сосюра
Любіть Україну
Соціалістичний реалізм; Розстріляне
відродження
Вірш (патріот.)

Образ України – як втілення любові до рідної Батьківщини.

1.Автора засудили за вірш (романтизм), визнали націоналістом 1944 році
Батьківщина =  «неопалима купина» -символ безсмертя.
2.Провідна тема: щира
любов до рідної землі.
3.Амфібрахій
Богдан-Ігор Антонич
Неоромантизм

Різдво
Вірш (філософ.)
Лемки, Бог, Діва Марія.

Лемківщина
1.Лемківщина – батьківщина автора, в  основі – народні обряди, традиції
2. Провідна тема: таїнство Різдвяного вечора.
3. У поезії бачимо не нове потрактування
Біблії, а показ того, що духовність не має географічного окреслення, лемки так само шанують Бога, як і віруючі в Єрусалимі.
Володимир Винниченко
Імпресіонізм
Момент
(неореалізм)
Новела
Революціонер, панночка Муся, контрабандист Семен Пустун

1.Підзаголовок – із оповідань тюремної Шахерезади
2.Коротке кохання двох революціонерів
3.Філософський підтекст: життя – є щастя, тому потрібно любити  і цінувати його;



Микола Хвильовий (Фітільов)
Імпресіонізм
Романтика вітаїзму



Я (романтика)
Розстріляне
відродження




Новела



«Я» - главковерх «чорного трибуналу», доктор Тагабат, дегенерат, Андрюша, мати Марія


Після революції
1917 року
Чорний Трибунал загірної комуни
1. Ліричний заспів і 3 частини
2. Роздвоєння особистості
3. Присв. Цвітові яблуні
тобто Михайлові Коцюбинському
4. Засновник ВАПЛІТЕ
5.
Ініціатор літ.дискусії 1925-1928
6.Проблема вибору між фанатизмом і гуманізмом, фатальний вибір між синівськими почуттями і обов’язком революціонера заради «загірної комуни»; починається з ПРОЛОГУ «З далекого туману». Роздвоєність «Я –чекіст, але я і людина»
Юрій Яновський
Неоромантизм
Подвійне коло
Соціалістичний реалізм; Розстріляне
відродження
Новела
Денікінець Андрій, петлюрівець Оверко, махновці Панас і Сашко, червоноармієць Іван, батько Мусій Половець, червоний комісар Герт
Степ під Компаніївкою 1919
1.Оверко вбиває Андрія, Панас Оверка, Самогубство Панаса
2.Подвійне коло – коло класових iнтересів i родинних.
В новелі постає образ громадянської війни як протиприродного і жахливого явища. Тому роду не буде переводу, в якому
браття милують згоду (батько Мусій Половець)
Шаланда в морі
Новела
Мусій Половець+Половчиха, рибалка Чубенко
Біля Одеси
Провідна тема: вірне кохання і біль матері за своїх синів. Юрій Яновський талановито, всебічно змалював образ жінки, її внутрішній світ,її сильну душу і непохитну любов.
Валер’ян Підмогильний
Екзистенціалізм
*Покоління «Розстріляного відрождення»
Місто
ПЕРШИЙ Модерний,
Урбаністичний,
маргінальний  роман,
Інтелектуальний
роман
Степан Радченко, Левко, «мусінька» Тамара Василівна+Гнідий=Максим. Зоська, Рита, Михайло Світозаров, Вигорський, Борис+Надійка
Київ
1. Епіграф – Як можна бути вільним, Евкріте, коли ти маєш тіло?
2. 2 частини, 2 епіграфи
3. Ланка(МАРС)
4.Сюжет твору: поїздка сільського хлопця Степана Радченка до
великого міста.
5. Розповідь від третої особи.
6. Прототип Вигорського – Євген Плужник, критика – Микола Зеров

Остап Вишня (Павло Губенко)
*Король укр.тиражу, поет полювання
Моя автобіографія
Розстріляне
відродження
Гумореска

Головний герой – Остап Вишня. Персонажі з його дитинства: батько, мати.

1. 3 розділи, Тавтологія в назві
2. У творі автор з гумором розповідає, що ж спонукало його взятися за перо.
3. Однією з найвагоміших ознак  автобіографічності у творі є оповідь від першої особи.
4. “Моя автобіографія” складається з окремих невеликих розділів-“фресок”. Митець використовує простонародну лексику.
Сом
Усмішка
     Розповідь діда Панька
На р.Оскіл
1. Збірка «Мисливські усмішки»
2. 4 частини
3. «Синтез народного  анекдоту і пейзаж. лірики»
4. Девіз : «Бережіть зайців!
Микола Куліш
*Покоління «Розстріляного відрождення»
Мина Мазайло
Сатирична комедія
(політична)
Філологічна комедія, водевіль
Родина Мазайла: Мина Мазайло, дружина Килина (Мазайлиха), діти Рина й Мокій; дядько Тарас, Уля (подруга Рини),Мотрона Розторгуєва (Курськ) (т.Мотя), комсомольці: Тертика, Губа, Аренський.
20-30-і роки 20ст. Харків

1. Лесь Курбас поставив на сцені Харківського театру «Березіль»
2. Лицемірство московської політики "українизації" України Куліш показує крізь призму ділових персонажів п'єси.
3. 4 дії
4. ВАПЛІТЕ
5."Мина Мазайло" — класичний зразок  політичної комедії "дискусійного" жанру.
6.Тема міщанства й українізації

Олександр Довженко
Україна в огні
Соціалістичний
реалізм
Кіноповість
Лаврін Запорожець+Тетяна=Роман, Іван, Савка, Григорій, Трохим, Олеся. Коханий Олесі Василь Кравчина. Купріян Хутірний=Христя, Павло, Микола. Антоніо Пальма (чоловік Христі), Еріх Фон Крауз=Людвіг, Мина Товченко

Велика
Вітчизняна війна
село Тополівка
1. 50 епізодів
2. Заборонений Сталіним
3. «Фон Крауз назвав  українців людьми вищої
марки. Кільцеве обрамлення: починається і  закінчується твір
піснею «Ой, піду я до  роду гуляти»
4.Зображення жахливого  початку війни з  фашистськими загарбниками й  відступу радянських  військ.
5.Кіноповість «Україна в огні» — один із найсильніших, найбільш вражаючих творів української літератури про трагедію народу в роки другої світової війни та й упродовж усієї своєї історії.
Зачарована Десна
Кіноповість (автобіографічне кінооповідання)
Два ліричні герої: Сашко(у новелах) і О.Довженко(в авторських відступах), Одарка Єрмолаївна(мати), Петро Семенович(батько), баба Марусина, дід Семен, дядько Самійло.
село Сосниця
1.2 сюжет. Лінії
2. У преамбулі до кіноповісті письменник  пояснив причину її написання «довгою  розлукою з землею батьків» i бажанням  «усвідомити свою природу на ранній  досвітній зopi коло самих її первісних джерел».
3. «Любіть землю! Любіть працю на  землі!» «Вміти бачити щастя навіть в буденних  калюжах на життєвих дорогах».
Андрій Малишко
*Солов’яне серце України
Пісні про рушник
Соціалістичний
реалізм
Пісня (особиста)
    Автор в образі ліричного героя,мати.
ВОНИ
НЕОНАРОДНИКИ
1. Народна пісня літ. походження
2.
Провідна тема: материнська любов.
3.Анапест
4. Покладено на музику Платона Майбороди
Василь Симоненко
*Витязь молодої укр. поезії
Лебеді материнства
Шістдесятники
Вірш (колискова,громадянська)
Мати, яка заколисує свого сина.
1. Любов до матері й Батьківщини
2. Хорей
Василь Стус
Сюрреалізм
Шістдесятники
 (диссидентство)
Як добре те, що смерті не боюся я
Вірш-медитація
патріотична+філософська
Згадуються  Шевченко, Франко, Леся Українка.
Автор постає ліричним героєм твору.

1. Перегукується із «Заповітом» Шевченка
2. Стоїцизм (непохитність перед обличчям смерті)
3. Ямб
О земле втрачена, явися
Вірш (патріотична)


1.Невольницька лірика
2.Ямб
3. Герой просить «землю втрачену», щоб
явилася вона йому хоч уві сні — дати силу,
порятувати зболену душу.
Іван Драч
Модернізм
*Сонячний поет
Балада про соняшник
Шістдесятники
Модерна балада
Соняшник

1. ВЕРЛІБР не має рим,  унаслідок чого дуже часто зникає і поділ на строфи)
2. Розповідь про те, як пробуджується талант.  Сонце – символ поезії, в основі – уособлення, алегорія.
Ліна Костенко
Неоромантизм
Шістдесятники
Маруся Чурай
схожа з «Лісовою
піснею» Л.Українки
Іст. роман у віршах

Маруся Чурай, Гриць Бобренко (коханий), Іван Іскра (закоханий, полковий
обозний), полковник Мартин Пушкар, козак Лесько Черкас, Галя Вишняківна (дружина Гриця), війт Семен Горбань
Полтава 17ст., Київ
Визвольна війна
України під проводом Б. Хмельницького.
1. «Маруся Чурай» — це художня трансформація  відомого сюжету про  нещасливе кохання дівчини до хлопця, якого вона отруїла за те, що той, зрадивши їхнє кохання, пішов до iншої.
2. 2 сюжетні лінії
3. 9 розділів
4. В основі «Ой не ходи, Грицю»
Українське альфреско
Вірш (філософська)
Медитативна лірика
Дід, баба, страра  хата…

1.Курочка ряба
2.Мотив: розрив живого зв’язку між  поколіннями, між селом  і містом.
Страшні слова, коли вони мовчать
Вірш (філософська+громадянська)


1. Мотиви: значення слова в житті людини, сутність поетичного мистецтва.
2.Ямб
Олесь Гончар
Неоромантизм
За мить щастя
Соціалістичний
реалізм
Новела
(Із роману «Тронка»)
Артілерист Сашко Діденко, малярка Лорі (Лариса), її чоловік, комбат Шадура
Рангуні
1.Умовна ситуація
2. Філософія героя говорить про те, що  людське щастя відносне й короткочасне.  Можливо, людина й живе на землі заради  цієї прекрасної миті, хоч і платить часто  дуже високу ціну.
3. Ідея: оспівування краси й сили почуття кохання
Григорій Тютюнник
Шістдесятники
Три зозулі з поклоном
Новела
Оповідач, його батьки: Михайло і Соня. Марфа Яркова, поштар – дядько Левко

1. Назва = відпусти, залиш  мене, покинь. В основі –автобіографічні спогади автора про заслання батька Михайла. Возвеличення любові як високої християнської цінності, яка вивищує людину над буденністю, очищає її душу
2. Любові всевишній присвячується
Євген Маланюк
Неокласицизм
*Празька школа, письменник- емігрант
Стилет чи стилос(громадянська+філософська)
Вірш


1. МУР
2. Укр. Одіссей, імператор строф залізних
3. Угрупування Слово
4.Тема служіння митця  народові. Слово – це  водночас і зброя, і знаряддя для створення краси.
5. Ямб
Іван Багряний (Лозов’ягін)
Неоромантизм
письменник- емігрант
Тигролови
Спочатку
«Звіролови»
Пригодницький роман (автобіограф.)
Сюжет захоплюючий i динамічний, читач постійно  перебуває в емоційному напруженні.
«Тигролови» виходять за межі звичайної
«масової» Літератури.
Григорій Многогрішний (авіатор, правнук гетьмана Дем’яна Многогрішного), Сірки: Денис+Сірчиха=Наталка, Гриць. Майор НКВС Медвин
30рр. 20ст.
Сибір, Хабаровськ, Сіхоте-Аліня (тайга)
Поселення
українців на
Далекому Сході -Зелений Клин
1. Організатор МУРу
2. Боротьба Григорія  Многогрішного за своє життя в умовах
радянської тоталітарної  системи. Сміливі завжди мають щастя. Лейтмотив Григорія  «Краще вмерти біжучи,  ніж жити гниючи. Поїзд-дракон. Зображення трагічної  долі людини -особистості в  радянському  тоталітарному режимі.  Перемога добра над  злом; за будь-яких  обставин кожен перед  усім має бути Людиною!
3. Автор – прототип Г.Многогрішного
4.
Угрупування Слово

Немає коментарів:

Дописати коментар