Самостійні
(повнозначні) частини мови:
Іменник – назва предмета, особи, явища
(хто? що?): комп’ютер, батько, сніг.
Прикметник – назва ознаки (який? чий?
котрий?): новий, молодий, холодний.
Числівник – кількість предметів, порядок
предметів при лічбі (скільки? котрий?): два, четвертий.
Займенник – заміняє іменник, прикметник,
числівник, проте він неконкретний (можна сказати аморфний, неточний) (оскільки
заміняє вищеназвані частини мови, то й питання його співпадають з питаннями цих
частин мови: хто? що? який? чий? котрий? скільки?)
Увага! Власне слова «хто», «що», «який», «чий», «котрий»,
«скільки» є займенниками і саме на них будується майже половина займенників,
тому варто їх запам’ятати.
Розряди займенників:
— особові (я, ти, він, вона, воно, ми, ви,
вони);
— зворотний (себе);
— присвійні (мій, твій, наш. ваш, його, її, їх
(їхній));
— питальні (хто? що? який? котрий? чий?
скільки?) (в питальному реченні);
— відносні (хто, що, який, котрий, чий,
скільки) (в розповідному реченні);
— заперечні (ніхто, ніщо, ніякий,
нічий, ніскільки) (творяться додаванням до «хто», «що», «який»,
«чий», «котрий», «скільки» заперечної частки «ні»);
— неозначені (дехто, дещо, деякий,
хтось, щось, хто-небудь, що-небудь, абихто,
будь-хто, будь-що та ін.) (творяться додаванням до «хто», «що»,
«який», «чий», «котрий», «скільки» різних частинок);
— вказівні (цей, оцей, той, отой, такий);
— означальні (сам, увесь, усякий, кожний,
інший).
Увага! Займенник варто вивчити прискіпливо, адже через те, що він
відповідає на кілька питань і має не один розряд, його можна сплутати з іншими
частинами мови.
Дієслово – називає дію (що робити? що
зробити?): писати, купувати, знайти.
Інфінітив – неозначена форма
дієслова (початкова), впізнаємо по закінченню «ти»: працювати (є ще особові
форми дієслова: (я) працюю, (ти) працюєш і т.д.)
Дієприкметник – змінювана форма дієслова, називає
ознаку предмета за дією (який? яка? яке? які?): написаний, куплений, знайдений.
Часи
|
Активні дієприкметники
|
Пасивні дієприкметники
|
|
теперішній час
|
дієслівна основа теп. ч. +
-уч(ий), -юч(ий), -ач(ий), -яч(ий)
квітувати – квітуючий (сад)
|
НЕ ВЖИВАЮТЬСЯ:
СУФІКСИ: -Ш, -ВШ
(кілька винятків:
перемігший, бувший)
|
|
минулий час
|
основа інфінітива + -л(ий)
скресати - скреслий (лід)
|
основа інфінітива перехідних
дієслів + -н(ий), -ен(ий), -т(нй)
прочитати – прочитаний (текст)
засклити – засклений (балкон)
сплести – сплетений (вінок)
|
Увага! Активні дієприкметники теперішнього часу в сучасній
українській мові широко не вживаються. Зокрема, зовсім перестали вживатися
активні дієприкметники теперішнього часу на вираження діючої ознаки людини.
Вони замінюються складнопідрядним реченням: перевиконуючий план робітник
– робітник, що перевиконує план.
Зовсім не утворюються дієприкметники
від дієслів на -ся: той, що навчається; той (те), що світиться.
Дієприслівник – незмінювана форма дієслова,
виражає додаткову дію підмета (що роблячи? що зробивши?): вибираючи,
відпочивши, працюючи, закохавшись.
Впізнаємо по суфіксах (незмінних):
-учи, -ючи, -ачи, -ячи, -ши, -вши (інколи до цих суфіксів додається постфікси
«ся» («сь») – посміхаючись, обійнявшись).
Увага! Дієприслівник
і дієприслівниковий зворот майже завжди виділяється комами.
Прислівник – незмінна частина мови, що виражає
різні види ознак (основне питання – як?): швидко, весело.
Розряди
|
На які питання відповідають
|
Приклади
|
Спосіб дії
|
як?
яким способом?
|
швидко, пішки, добре, верхи,
по-українськи, потроху, розумно, дзвінко, зручно, разом, навприсядки
|
Міра і ступінь дії
|
скільки? наскільки?
в якій мірі?
|
вдвоє, натроє, багато, мало, дуже,
зовсім, занадто, набагато, надзвичайно, дотла, трохи, значно, цілком
|
Місце дії
|
де? куди? звідки?
|
там, тут, туди, сюди, додолу,
звідти, здалеку, ліворуч, угорі, внизу, додому, знадвору, прямо, убік
|
Час дії
|
коли?
З (до) якого часу?
|
увечері, зранку, сьогодні, нині,
тепер, довіку,-торік, завжди, відтоді, рано, пізно, поночі
|
Причина дії
|
чому? через що?
з якої причини?
|
згарячу, спросоння, зопалу, зозла,
спересердя, мимоволі, знічев’я, ненароком
|
Мета дії
|
для чого? навіщо?
з якою метою?
|
наперекір, навмисне, напоказ, на
щастя
|
Службові частини мови:
Прийменник – допомагає створювати відмінки: у,
на, про, через, біля, за, з.
Сполучник – об’єднує два однакових слова або
граматичні основи: і, та, й, але, проте, що, бо, тому.
Частка – надає слову нового значення: б,
не, хай, нехай.
Вигук – звуконаслідування: гав, няв,
кукуріку, почуття – ой, ах, Божечки.
№
|
Частина мови
|
Лексичне
значення
|
Питання
|
Синтаксична
роль
|
Приклади
|
Самостійні
|
|||||
1.
|
назва
предмета
|
хто?
що?
|
всіма
членами речення
|
мама, син, Україна,
земля
|
|
2.
|
ознака
предмета
|
який?
чий?
|
означення,
присудок,іноді підмет
|
рідний, безмежний, батьків
|
|
3.
|
число,
кількість предметів, порядок при лічбі
|
скільки?
котрий?
|
всіма
членами речення
|
десять, шостий
|
|
4.
|
вказує
на предмет, ознаку, кількість, але не називає їх
|
хто?
що?який?чий? котрий? скільки?
|
всіма
членами речення
|
ми, ніщо, будь-який,весь,
той
|
|
5.
|
дія,
стан предмета
|
що
робити? щозробити?
|
всіма
членами речення
|
милуватися, замислюватися
|
|
6.
|
ознаки
дії,предмета, іншоїознаки
|
як?
де?коли?навіщо?
|
обставина
|
весело,
тут,вчора,на щастя
|
|
Службові
|
|||||
7.
|
служить
для зв’язку слів у словосполученні і реченні
|
перед, над, поза
|
|||
8.
|
з’єднує
однорідні члени речення, прості речення у складному
|
і, але, бо, як
|
|||
9.
|
надає
додаткові відтінки, утворює окремі граматичні форми
|
атож, ні, хіба,
якраз, тільки
|
|||
Вигук
|
|||||
10.
|
виражає
почуття, емоції, волевиявлення
|
підмет,додаток
|
ах, ох, алло, ура,
бух
|
Немає коментарів:
Дописати коментар