Тема: Прийменник як службова частина мови, як засіб зв’язку в словосполученні
Закінчи речення
- Частин мови є
...
- Частини мови
поділяються на...
- Самостійні
частини мови – це...
- Службові
частини мови – це...
Узагальнення
знань за таблицею.
- Отже, якщо
прийменник – службова частина мови, то вона повинна...
5.
Проведення колективного дослідження.
Завдання 1
Виписати прийменникові словосполучення
А
там, за Россю, на роздоллі, попід горами й по долинах розсипалися біленькі
хатки у вишневих садках, у яблунях та кучерявих грушах. Дороги скрізь
пообсаджувані понад Россю високими вербами...(І.С. Нечуй - Левицький)
Дослідження мовного матеріалу
Прийменник виражає синтаксичну залежність слів у
словосполученні, а чи впливає на зміст
речення?
Розсипалися за Россю \\ над Россю.
Попід горами \\ за горами.
Прослідкувати, чи може один і той
самий прийменник сполучатися з іменниками різних відмінків?
Розсипалися по долинах. (М.в.) Пішли по гриби. (З. в.)
Розсипалися на роздоллі.
(М.в.) Зробити на виставку. (З. в.)
Чи можна прийменник замінити
синонімічним?
Понад Россю \\ над Россю
Завдання 2
З
поданими словами скласти
і записати прийменникове словосполучення:
І
ряд - працювати, приїхати,
ІІ
ряд - відпочивати,
мати перевагу,
ІІІ
ряд -переконаність, згадка.
Завдання 3
Порівняти
і довести, що в одній колонці підкреслені слова – прислівники, в другій –
прийменники.
До
лісу вже близько. Близько
лісу засіяне поле.
Навкруги золоті поля. Навкруги нас багато зелені.
Автобус
промчав мимо. Автобус
промчав мимо нас.
Завдання 4
Поділити
слова у дві колонки: на ті, що
утворилися від іменників, і на ті, що утворилися від прислівників.
Кінець, круг, з метою, близько з приводу, навколо, за рахунок, вздовж, поперек,
навкруги, спереду.
Завдання 5
Мовна
скарбничка. Виправити мовні помилки.
Я
допустив помилку по
неуважності.
Це
ми знаємо по її розповіді.
Екскурсія
відбудеться при будь – яких обставинах.
Домашнє завдання
За бажанням:
виписати із улюбленого вірша 10 прийменникових
словосполучень, визначити, з яким відмінком іменника чи займенника сполучаються
прийменники;
скласти лінгвістичну казку про
прийменник.
Матеріал для індивідуальної роботи
1.Я
візьму той рушник, простелю, наче долю,
В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров,
І на тім рушникові оживе все знайоме до
болю:
І дитинство, й розлука, і вірна любов. (А.
Малишко.)
2.
Зоре моя вечірняя, зійди над горою,
Поговорим тихесенько в неволі з тобою.
Розкажи, як за горою сонечко сідає,
Як у Дніпра веселочка воду позичає.( Т.
Шевченко.)
Немає коментарів:
Дописати коментар